måndag 16 september 2013

9E: Läxa till måndag 23/9

Denna veckas läxa kommer att bli betygsatt, så kolla in betygskriterierna!

Låtsas att vi uppfunnit en tidsmaskin. Du får lov att göra en enda tidsresa, och du beslutar dig då för att åka till Österrike ca. 1850, och du möts där av den här synen:

 
Din uppgift är att:
 
1. Förklara vem mannen på bilden är och vad han sysslar med! Vad var hans stora upptäckt!
 
2. Gå fram till mannen och förklara vad det egentligen är som han har upptäckt! Dvs: 1850 hade man inte tillgång till de mikroskop och den övriga teknik som vi har idag. Förklara med korrekta begrepp vad det är han har upptäckt! Försök att använda dig av begreppen DNA, kromosom, gen, kvävebas och anlag. Försök även förklara hur begreppen hör samman!
 
Ta hjälp av dina anteckningar, biologiboken s. 322-324, 328-330 samt Powerpoint-presentationer på bloggen. Skriv alla svaren i din skrivbok! Lämas in måndag 23/9. Lycka till!!!
 
 
Betygskriterier:
 
E
Du beskriver Mendels upptäckt, samt nutida upptäckter, med viss användning av korrekta begrepp
Du visar på några enkla samband mellan begreppen
Du skriver en enkel text med egna ord
 
C
Du beskriver Mendels upptäckt, samt nutida upptäckter, med relativt god användning av korrekta begrepp. Du förklarar i din text vad de olika begreppen innebär.
Du visar på sambanden mellan begreppen
Du skriver en utvecklad, lättföreståelig text med egna ord
 
A
Du beskriver Mendels upptäckt, samt nutida upptäckter, med mycket god användning av korrekta begrepp. Du förklarar i din text vad de olika begreppen innebär. Förklara på ett sätt så att även Mendel (som aldrig hört talas om begreppen!) skulle kunna förstå!
Du visar på sambanden mellan begreppen och förklarar även vad som bestäms av genetik och vad som bestäms av miljö
Du skriver en utvecklad, lättförståelig text med egna ord, på ett sätt så att även Mendel skulle förstå.
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar